Recension : Resident Evil – Apocalypse (2004)

resident-evil_29045535-copy

Hjältinnan Alice är tillbaka i Residet Evil : Apocalypse, som tar vid direkt efter den första. Den här gången tar filmen element från Del 2 och del 3 i Resident Evil-spelseriens handling. Dom som har spelat spelen, känner säkert igen Nemesis och Jill Valentine karaktärerna. Regissören bakom den första Resident Evil-filmen, Paul WS Anderson, hade inte tid att regissera uppföljare, eftersom han var upptagen med att förstöra karaktärerna Alien och Predator, så därför tog Alexander Witt över regissörsstolen.

jillJämfört med den första som utspelade sig under jorden, har nu handligen tagit oss till marken ovanför, i staden Racoon City. T-viruset har nu börjat sprida sig ut i staden, och Umbrella Corporation som står bakom viruset, har nu satt hela staden i en karantän. Alice (Millan Jovovich) vaknar upp på ett sjukhus (igen), och känner sig annorlunda. Hon har utsatts för en mängd experiment och har nu blivit snabbare, starkare, smidigar och förstås mera ”Badass”. Efter att hon räddat en grupp elitsoldater som kallas S.T.A.R.S. från besatta milkshake-liknande varelser, får dom reda på att det finns en väg ut ur staden. Enda vägen ut är att hitta en av Umbrellas anställdas dotter som finns någonstans i staden. Tyvärr har dom inte speciellt mycket tid på sig, eftersom Umbrella planerar att bomba staden för att inte viruset skall sprida sig vidare. Dom har även”Nemsis Program” efter sig som är en megamuterad snubbe med bazooka som lyder under Umbrellas kommando och gör allt för att dom inte skall hinna ut.

Om man jämför med den första Resident Evil filmen är den här mycket bättre. Alice har blivit hårdare (och snyggare), Zombisarna är fler, och vi får möta Jill Valentine (Sienna Guillory) som är en jävligt hårdkokt brud. Handlingen är inte den bästa, skådespelarna är halvt kassa, men endå kan man inte gå fel med två heta brudar som springer runt och bryter nacken på Zombisar. Jag är verkligen glad också att dom tog med Nemesis (Matthew G. Taylor), trots att han inte är alls som i spelen, så är han endå jävligt hård med sitt minigun som röjer ner enormt. Fortfarande kommer Resident Evil fanboysen klaga väldigt mycket på filmen, men endå trots sina brister är den endå sevärd för alla som gillar actionfilmer med Zombisar.

”GTA, Motherfucker! Oh, yeah! Ten points.”

star31