Recension : Evil Dead II – Dead By Dawn (1987)

ash

Min favorit karaktär Ash är tillbaka i Evil Dead II : Dead By Dawn, som är den andra i Sam Raimis kult-trilogi. Eftersom den första filmen i serien var en succé (Läs min The Evil Dead recension), hade nu Sam Rami, Robert Tapert och resten av Evil Dead-gänget tillräckligt med pengar för att göra en uppföljare. Evil Dead II är egentligen vad regissören Sam Raimi ville att den första Evil Dead skulle vara. Man kan egentligen på ett sätt kalla den för en remake, beror på lite hur man ser på det. Handlingen och några av karaktärerna är ändrade, men huvudkonceptet är kvar. Jämfört med den första filmen så hade dom nu faktist anställt skådespelare och inte bara tagit in vem som helst. Dom två som lämnade kvar var Ted Raimi (Sam Raimis lillebror) och såklart mannen Bruce Campbell i huvudrollen som Ash.

undeadFilmen börjar med en snabb genomgång på 8 minuter, om dom viktigaste sakerna som hände i ettan. Ash är ensam kvar i den övergivna stugan, men får snart sällskap av sina besatta flickvän Linda (Denise Bixler), som han lyckas hugga huvudet av med en spade. Såklart återvänder hennes skrikande huvud för en sista rond med Ash. Efter att ha sågat itu hennes huvud med en motorsåg, verkar hon inte komma tillbaka. Undertiden är arkeologerna Annie (Sarah Berry) och Ed (Richard Domeier) även på väg till stugan, eftersom dom har hittat sidor ur De Dödas Bok, och är väldigt nyfikna utan att veta vad som väntar dom.

Evil Dead II är så mycket mer komedi än den första. ”Slapstick” humorn lyser över hela filmen. Ash blir brutalt misshandlad under hela filmen, han blir slage, faller ner för trappor, flyger ur bilrutor och blir konstant biten av demoner. Nästan alla scener i filmen är minnesvärda, speciellt då Ashs hand blir besatt och börjar slå honom med tallrinkar och dyligt, så tvingas han att såga av den, men handen fortsätter endå att dyka upp på dom mest opassliga tiderna. Evil Dead II är inte lika vidrig så förgångaren, men här finns endå tillräckligt med blood som bokstavlingen strömmar. Trots att filmen är väldigt fånig, med halvt dåligt manus och kassa skådisar, så är den endå underhållande till tusen. Priken på i:et är helt klart när Ash får sin Chainsaw/Shotgun kombination, och kyligt levererar repliken : ”Groovy

Om ni undrar varför jag ger den full pott, så kan jag enkelt förklarar genom att citera en kritiker på filmtidningen Empire : ”It has a laughing moose head. Every movie should have a laughing moose head.”

”That’s right… who’s laughing now… who’s laughing NOW!?”

star6