Recension : Star Wars (1977)

starwars1

Skapad av George Lucas är Star Wars idag en av världens största succéerna i filmhistorien. Redan dagen efter permiären var George Lucas en multimiljonär. Lucas släppte 1971 sin första långfilm THX 1138, och hade redan då börjat planera Star Wars. 1973 släppte han sin andra långfilm American Graffiti, som var en typisk ungdomsfilm som utspelade sig på 50-talet. American Graffiti var en succée, och Lucas hade nu en ekonomi och ett rykte för att kunna börja med sitt drömprojekt, Star Wars.

”A Long Time In A Galaxy Far, Far Away” så började det allt. Darth Vader (David Prowse, röst: James Earl Jones) och hans rymdimperium styr galaxen med järnhand, varav ett inbördeskrig har startat mot rebellerna. Prinsessan Leia (Carrie Fisher) har kommit över Imperiets hemliga rymdsation ”Deathstars” ritningar och håller på att fly undan Imperiets farkoster, men blir fångatagen, men strax före dom blir fångade lyckas Leia skicka iväg två droider (robotar) ut i en rymdkapsel som landar på ökenplaneten Tatooine. Dom två droiderna som kallas C-P30 och R2-D2 hamnar i ägo hos den unge bondpojken Luke Skywalker (Mark Hamill). I R2-D2 finns ett videomeddelande inprogrammerat var Prinsessan Leia berättar att hon behöver hjälp av en man vid namn Obi-Wan Kenobi, men Luke vet inte av något vid det namnet, men känner en gammal erimit som heter Ben Kenobi (Alec Guinness), och dom beger sig ut för att hitta honom. När dom senare hittar Ben Kenobi visar det sig att han är Obi-Wan Kenobi och att han slogs med Lukes far under klonkriget. Obi-Wan berättar även att hans far, liksom han var en jediriddare och att han blev mördad av Imperiets nuvarande härskare Darth Vader. Luke och Obi-Wan börjar bege sig mot rymdhamnen Mos Eisley för därefter flyga till planeten Alderaan för att rädda Prinsessan Leia. I Mos Eisley möter dom hyrpiloten Han Solo (Harrison Ford) och hans kumpan Chewbacca (Peter Mayhew), som mot ett pris flyger dom med sitt rymdskepp ”Millenium Falcon” till planeten Alderaan.

dart3Vad är det gjorde Star Wars till den succéen som det blev? En av sakerna är iallfall att Lucas har tagit dom klassiska mytoligska greppen och satt dom in i ett mäktigt rymdäventyr i hög tempo. Världen som skapas känns faktist väldigt stor, och man kan drömma sig in i denna värld. Karaktärerna är helt enkelt underbara, och väldigt klassiska, bondpojken som blir hjälte, den onda skurken, den vise och efarne mentorn, den vackra prinsessan och såklart dom komiska medhjälparna. Musiken är av topklass, komposerad av den nuvarande legenden John Williams som hade gjort musik till Steven Spielbergs ”Jaws” före detta. Trots att den har över 30år på nacken, så funkar specialeffekterna ännu idag, och dom endå relativt trovärdiga.

1997 gick George Lucas och släppte en ”specialversion” på Star Wars-filmerna, var han satt in en massa datagjorda specialeffekter i dom gamla filmerna för att såkallat ”förbättra” dom, vilket jag tycker är rent förjävligt. Det syns att filmen är gjord på 70-talet och dom datagjorda effekterna passar helt enkelt inte in, dessutom ska en klassiker bevaras precis som den är gjorda från början. Så p.g.a. av Lucas idiotiska ”förbättring” så har jag svårt att hitta orginalversionen på DVD, och fick nu se den omgjorda. Men nyversion eller inte så är detta milstolpe i filmhistorien, och ett rymdäventyr som bör avnjutas av alla.

(Orsaken till att jag inte ger filmen topbetyg, är att jag gillar uppföljaren så mycket mer.)

“I find your lack of faith disturbing.”

star5