Recension : Batman – The Movie (1966)

batman1

Alla vet vem Batman är, och många har sina olika synpunkter hur Batman skall vara. Vissa gillar mest den nya Batman, som är med i Batman Begins och The Dark Knight, somliga tycker att Michael Keaton är den ”riktigaBatman i Tim Burtons två Batman rullar. Men många har glömt vem det var som spelade den första Batman i en långfilm..

Allt började i TV-serien Batman, som höll på mellan 1966 till 1968. Adam West spelade Batman och Burt Ward som Robin. Jämfört med dagens Batman, var han under 60-talet, väldigt löjlig, det var egentligen en TV-serie för ungar i åldern 8-14. Efter 34 avsnitt av TV-serie bestämdes det att man skulle göra en långfilm med samma manusförfattare och skådespelare.joker

Filmen börjar med att Batman och Robin får ett tips om att någon försöker stjäla en yacht, dom beger sig med sin ”Batcopter” för att försöka hindra det. Efter ett vilt slagsmål med en exploderande haj (ni måste se det!), märker Batman och Robin att dom blivit lurade.  Dom beger sig tillbaka till poliskommisarie Gordons kontor och ser att Joker, Penguin, Catwoman och The Riddler har rymt från fängelset, och förmodlingen ligger bakom allt. Nu är det upp till Batman och Robin att få Gotham Citys topskurkar bakom lås och bom igen.

Måste påminna er om att Batman : The Movie är en komedi, Batman och Robins repliker är helt absurda, men oehört roliga. Allt är överdrivet, karaktärerna spelar extremt över, miljöerna är mycket färgglada, och på sätten dom löser Riddlers gåtar är extremt dumt, men endå väldigt roligt. Det är inte meningen att man ska ta filmen på allvar, så jag förstår inte varför alla klagar på den.  Så vill ni får lite 60-tals nostalgi, från tiden då Batman var rolig, så kolla in Batman : The Movie.

”They may be drinkers, Robin, but they’re still human beings.”

star3

One Response to Recension : Batman – The Movie (1966)