Recension : Resident Evil (2002)

Till att börja med så måste jag säga att Resident Evil serien ligger mig varmt, har spelat alla dom 3 första spelen till Playstation 1, och älskar speciellt 1an och 2an. Så när jag hörde att det skulle komma en Resident Evil film var min första tanken att trots att videospels baserade filmer brukar bli dåliga kan denna bli bra, eftersom handlingen i 1an är väldigt bra och zombiefilmer brukar inte vara så svåra att lyckas med. Till min förvåning hade den en helt annan handling än vad spelet hade. Jag tänkte skitsamma, och försökte tänka den som en helt vanlig zombie-rulle som inte hade något att göra med spelserien.

Umbrella Corportation är världens största företag inom bioteknik och läkemedel, men företaget har även en topphemlig labotoriebas under jorden som kallas ”The Hive”. I The Hive forskas det i biologiska vapen för militären, men ett experiment går snett och ett dödligt virus sprider sig.

Alice, är en kvinna som vaknar upp i ett badkar, naken och minns inte vad som har hänt. Hon klär på sig och upptäcker snart att hon befinner sig i en stor herrgård. Plötsligt blir Alice överraskad av en kommandogrupp som har skickats för att undersöka vad som har hänt i The Hive, eftersom basens försvarsmekanism har aktiverats. Alice och kommandogruppen börjar bege sig ner i The Hive för att se vad som har gått snett.

Det är mycket som är fel med den här filmen. Dom flesta skådespelarna är riktigt usla, Michaelle Rodriguez spelar en av kommandosoldaterna, och hon är riktigt usel. Dom andra skådespelarna gör inte nåt speciellt bra jobb, och inte heller filmens huvudperson Alice (Milla Jovovich) gör bra ifrån sig.
Det andra är Zombisarna, jag älskar zombie-rullar och dom är bland det bästa jag vet, men här ser dom riktigt förjävliga ut för att vara 2000-talet, sen kommer en uber-mutant-zombie som är så dåligt datagjord att den ser ut som en milkshake som blivit besatt. Allt är regissörens fel, Paul WS Anderson som bland annat är känd idag som mannen som förstörde allt som folk älskade med ”Alien” och ”Predator” i den sjukt pinsamma filmen ”Alien Vs. Predator” och han har även gjort en katastrofal remake på Death Race 2000 från 1975.

Detta kunde ha blivit en bra film, ifall dom skulle ha anställt zombieguden George A. Romero att regissera som det var tänkt i början , och kanske tagit fram ett lite stabilare manus. Resident Evil får bottenbetyg, enda postivita med filmen är slutet och jag att gillar faktist Milla Jovovich på något konstigt sätt. Hon är inte världens kanske bästa skådis, men endå ser hon ganska grym ut när hon spöar skiten ur zombies. Ser framemot att få recenera den nästa filmen i Resident Evil-trilogin.

”You’re all going to die down here.”