Recension : Escape From New York (1981)

escape_289519622
16 år in i framtiden,1997 (filmen är gjord 81‘), börjar tredje världskriget lida mot sitt slut. Både USA och Sovjet Unionen har lidit av konflikten och båda söker en fredlig lösning. Brottsligheten har ökat med 400% och Manhattan i New York har förvandlats till ett megafängelse, var alla är dödsdömda. I Fängelset finns inga vakter, utan dom som skickas dit kommer aldrig ut, så därför omges fängelset av en 15m hög cement vägg, med helikoptrar och vakter som patrullerar runt murarna dygnet runt för att se till att ingen försöker fly.

Air Force One med Amerikas President ombord, blir kapad av terrorister och krashlandar rakt ner i Manhattan. När militären rycker ut för att rädda Presidenten, meddelar fångarna att om dom inte lämnar ön omedelbart kommer dom att döda honom.

Den föredetta elitsoldaten Snake Plissken (Kurt Russell) är en fånge som är på väg att bli skickad till Manhattan. När planet krashlandar, och polischefen Bob Hauk (Lee Van Cleef) inte ser något annat alternativ än att ge i uppdrag åt Snake att försöka få ut Presidenten. Om inte Snake lyckas få ut Presidenten inom 24 timmar, kommer han att dö, eftersom Bob Hauk har injicerat microskopiska explosioner inuti Snake’s kropp.

I denna framtidsvision bygger regissören John Carpenter upp ett Manhattan som har mörka kusliga gator, allt är förstörd, och det ser ut som att Manhattan varit med om en kärnvapen explosion. Men det bästa filmen är Kurt Russell i rollen som Snake Plissken, han är så jävla grym! Under kriget försvarade han sitt land med sitt liv, men nu spottar ur sig kalla kommenterer som: ”I don’t give a fuck about your war…or your president. ” åt polischefen. Det som gör Snake så jävla hård är att han inte häver ur sig en massa onödiga one-liners efter att han har dödat nån, som andra typska actionhjältar. Han är en slags ”anti-hjälte”, som inte bryr sig om något annat än att rädda sitt eget skinn. Det märks även att den legendariska videospelsutvecklaren Hideo Kojima, har tagit mycket inpiration från Snake Plisskin till sin spelserie Metal Gear Solid. Huvudpersonen i Metal Gear Solid heter Solid Snake, och han använder även en gång i serien namnet Plisken som täcknamn.

I Escape From New York målas människor upp som att dom egentligen är väldigt ruttna på insidan och egentligen vill bara rädda sitt eget skinn. Detta är en väldigt mörk film, och tilltalar kanske inte alla. Jag kan förstå att många inte kommer tycka om denna film, utan kommer att klaga på den eftersom här finns inga ”Good Guys”. På ett sätt är det en slags framtidswestern, och man kan se att Snake drar lite av sina drag mot The Man With No Name från dollar-trilogin av Sergio Leone. Jag gillar verkligen Escape From New York för miljön, karaktärerna och det mörka deprimerande framtidsvision som byggs upp. Ett mästerverk, Full Pott!

”Snake, I thought you were dead… ”